Leggyakoribb csalások
Így ismerheted fel a leggyakoribb csalásokat és így védekezhetsz ellenük
Az online (és olykor személyesen történő) csalások ma már egyre több embert érintenek – nemtől, kortól, telefon- és internethasználati szokásoktól függetlenül. A csalók folyamatosan új módszereket fejlesztenek, hogy személyes adatokat, banki hozzáféréseket vagy pénzt szerezzenek meg anélkül, hogy észrevennénk. Éppen ezért fontos, hogy naprakészek és óvatosak legyünk: ismerd fel a jeleket, tanuld meg a megelőzési lépéseket, és tudd, hová fordulhatsz segítségért. Az alábbiakban bemutatjuk a leggyakoribb csalástípusokat és egyszerű, gyakorlatias tanácsokat adunk arra, hogyan védekezz ellenük.
Telefonos és SMS-alapú csalások
Visszahívásos csalás, más néven wangiri
Mit tehetsz?
- Ne hívj vissza ismeretlen, külföldi számot!
- Kérj nemzetközi hívástiltást, amennyiben nem vársz külföldről hívást.
Adathalász SMS, más néven phishing
Mit tehetsz?
- Ne kattints SMS-ben érkező linkekre!
- Mindig a szolgáltató hivatalos weboldalát/alkalmazását használd.
- Ne adj meg bizalmas adatokat!
- Ellenőrizd a bank vagy szolgáltató hivatalos csatornáin a megkeresést.
„Nyertél!” - de valójában csak kártékony alkalmazást telepítenél
Mit tehetsz?
- Ne engedélyezd ismeretlen alkalmazások telepítését!
- Használj vírusirtót készülékeiden!
- Ha olyan játékban nyertél, amire nem neveztél, gyanakodj.
SMS top-up, feltöltéses csalás
Mit tehetsz?
- Csak hivatalos alkalmazást, weboldalt használj az egyenleged feltöltéshez.
- Ne küldj SMS-t ismeretlen kérésre, különösen, ha kódot, számot vagy szokatlan szöveget tartalmaz az SMS, amit kaptál!
Személyesen elkövetett megtévesztések
Álszerelők, álmunkatársak
Mit tehetsz?
- Szerelőink mindig előre egyeztetnek időpontot ügyfeleinkkel!
- Amennyiben esetleg elfeledkeztél a szerelő látogatásáról, elkérheted a kolléga igazolványát és a One ügyfélszolgálaton segítségedre lesznek kollégáink, hogy megmondják, valóban a mi kollégánk érkezett-e a helyszínre.
- Ne engedj be váratlanul érkező „szerelőt”!
- Kérd el az igazolványát, és keresd ügyfélszolgálatunkat a belföldről díjmentesen hívható 1270-es telefonszámon.
Csaló hívások
Hívószám-hamisítás, más néven spoofing
Mit tehetsz?
- Soha ne adj meg banki adatokat telefonon!
- Ha bizonytalan vagy, bontsd a hívást, és hívd vissza a hivatalos elérhetőségen a bankot vagy a hivatkozott szolgáltatót.
- Jegyezd fel a hívás időpontját, a telefonszámot és készíts képernyőfotót, ha lehet. Értesítsd a bankot vagy mobilszolgáltatót a csalás gyanújáról.
- Blokkold vagy jelentsd a számot a telefonodon.
Családtag nevében hívnak (vagy írnak)
Mit tehetsz?
- Kérd, hogy hívjon fel a régi számáról!
- Ha sürgető, szokatlan vagy fenyegető a hangnem, mindig légy gyanakvó!
Általános tanácsok – így védd magad
Ne kattints gyanús linkekre!
Soha ne add meg személyes vagy banki adataid üzenetben, telefonon, e-mailben!
Használj megbízható vírusirtót a telefonodon!
Mindig ellenőrizd az URL-t, e-mail címet, hívószámot!
Figyelj a helyesírási hibákra, furcsa nyelvezetre: ezek árulkodó jelek lehetnek!
Kapcsold be a kétlépcsős azonosítást, ahol lehet.
Mit tegyél, ha mégis csalás áldozatául estél?
- Azonnal vedd fel a kapcsolatot bankoddal vagy mobilszolgáltatóddal és jelentsd a csalást!
- Állítsd vissza a telefon gyári beállításait!
- Változtasd meg jelszavaidat mindenhol, ahol használod őket!
- Töröld a gyanús alkalmazásokat!
Segítségre van szükséged?
Ha gyanús hívást, üzenetet vagy csalást tapasztaltál, fordulj hozzánk bizalommal az ügyfélszolgálatunkon személyesen vagy telefonon a belföldről díjmentesen hívható 1270-es telefonszámon!